Vzdělávací oblasti dle Rámcového vzdělávacího programu
|
vzdělávací oblast 5.4. Člověk a jeho svět, 5.6. Člověk a příroda, průřezové téma 6.5. Environmentální výchova
|
Věková skupina
|
Děti z 1. – 9. třídy ZŠ
|
Délka programu
|
4 hodiny
|
Doba realizace programu
|
Květen, červen, září, říjen
|
Místo realizace programu
|
Jindrova naučná stezka (J. Hradec – Jindřiš)
|
Vzdělávací obory / předměty
|
5.4.1. Místo, kde žijeme, Rozmanitost přírody, 5.6.3. Přírodopis
|
Odborný garant
|
RNDr. Jan Pokorný, CSc.
|
Popis naučného programu:
- Panely naučné stezky – seznámení dětí s obsahem 6 panelů na trase naučné stezky.
- Příroda v okolí Jindřichova Hradce – seznámení a pobyt dětí v přírodě v bezprostředním okolí jejich bydliště
- Vysvětlení základních pojmů – biotop, mokřad, niva, meandry potoka, potravní řetězce, aerenchym , predátor apod.
- Olše lepkavá – bližší seznámení dětí s tímto zástupcem mokřadních rostlin, vysvětlení významu a schopnosti přežití v zamokřeném terénu
- Rostliny na stezce – poznávání rostlin a určování jejich biotopů
- Živočichové na stezce – poznávání živočichů a určování jejich biotopů
- Protipovodňová opatření přírody – seznámení s funkcí mokřadů, nivy, meandrů potoka apod. přímo v terénu
Metody:
- Pobyt a práce dětí v terénu
- Řešení připravených úkolů s využitím pracovních listů a obrázků
- Tématické pohybové hry
- Diskuse s dětmi, práce s jejich vlastními zkušenostmi, nápady a názory
- Odměny pro děti ve formě tématických omalovánek, testů a publikací, které mohou využít ve škole nebo doma
|
Cíl naučného programu:
- Seznámení s přírodou v blízkosti Jindřichova Hradce
- Práce dětí ve skupinách
- Snaha o zapojení fantazie dětí, důraz na jejich zkušenosti a schopnost samostatného přemýšlení
- Kvalitní, zábavný a smysluplný prožitek času v přírodě
|
Materiály / technické pomůcky
|
Zpracované pracovní listy, zafoliované obrázky, omalovánky jako odměna, testy pro starší děti
|